Vier tips om klanten voor jou te laten kiezen

| januari 16, 2014 | Comments (0)

Weet je wat er vroeger gebeurde als de ijscoman langskwam? Dan renden alle kinderen uit de buurt er zo snel mogelijk naartoe. Ondertussen werden alle vriendjes die het niet gehoord hadden ook nog even snel geïnformeerd dat de ijscoman weer was. En die man maar druk ijsscheppen en lekker veel verkopen. :-)
Wat zou het toch mooi zijn als de uitstraling van jouw bedrijf of merk zo sterk was dat potentiële opdrachtgevers/klanten er gewoon bij willen horen. Dat ze zelf naar je toe komen! En dat ze niet alleen klant, maar ook fan en ambassadeur worden.

De ijscoman was de ondernemer die op dat moment, op die mooie zomerse dag voldeed aan de (opgeroepen/latente) behoefte. Bij regen was hij als slimme ondernemer natuurlijk in de snackbar blijven staan en had hij op dat moment meer koffie of patat verkocht.

Maar wat zou er gebeuren als er op zo’n mooie zomerse dag tegelijk in één straat op precies hetzelfde moment toevallig nog een andere ijscoman langs was gekomen?
Hoogstwaarschijnlijk had de al in de straat bekende ’Jan de ijscoman’ daar om te beginnen niet veel concurrentie van. De mensen kennen hem al, hij heeft lekker ijs en er staan rijen dik om zijn kar. Maar iemand die nog  nog nooit een ijsje heeft gehaald omdat hij bijvoorbeeld net in de straat is komen wonen staat te twijfelen, maar kiest toch voor de lange rij omdat zijn buurjongen roept hoe heerlijk het ijs is van deze superijscoman.

De andere nieuwe ijscoman kan dan hard toeteren of aan de bel trekken en zijn kar kan er heel mooi uitzien, veel klanten krijgt hij niet, in ieder geval niet op dat moment.

Hoe komt dat?
• Mensen zijn geneigd kuddegedrag te vertonen.Iedereen haalt bij Jan de Ijscoman, dus dan het is goed.
• Mensen gaan vaak voor de veilige keuze: Ik haal het bij Jan, want die ken ik al.
• Mensen willen graag betalen voor exclusiviteit en specialisatie. Als je alles wilt zijn voor iedereen, vindt niemand jou echt interessant.

Maar als het bij Jan iedere keer te druk is? En het lang duurt en als je aan de beurt bent en hij heeft weinig tijd voor je, staat te zweten, is niet vriendelijk en je krijgt niet wat je vraagt, want het ijs in jouw favoriete smaak is op…

Grote kans dat je dan toch maar een keer een ijsje bij de andere ijscoman gaat proberen, hij staat er toch. En dat bevalt eigenlijk heel goed, je bent snel aan de beurt, hij neemt de tijd voor je, vertelt aan iedereen een mooi verhaal over zijn italiaanse familie en vooral over zijn oma die het ijs zelf maakt. Het ijs is anders maar ook erg lekker, misschien wel lekkerder, of komt dat door de geheel andere ervaring? Kortom. Het is een veel plezierigere ervaring en geeft een fijner dan de ijsjes van Jan… En je vindt het geen probleem dat je misschien net ietsje meer moet betalen, want authentiek ijs met een verhaal en goede service zijn smaken heerlijk!

Jij hebt natuurlijk enthousiast aan al je vrienden verteld van het heerlijke ijs en de snelle service en de volgende keer gaan er een aantal van je vrienden ook mee naar de nieuwe ijscoman. Want op aanraden van jou zal het wel goed zijn denken ze…  Het wordt in de loop van de tijd wat rustiger bij Jan de Ijscoman en bij ‘die nieuwe’ steeds drukker. Jan staat opeens na 10 ijsjes niets te doen en de kar is niet meer leeg bij vertrek. Hij begint zich zorgen te maken, hoe krijgt hij zijn klanten terug?
Hij is niet meer de enige zoals vroeger, het vertrouwen is weg, zijn kar is niet zo mooi als die van ’die nieuwe’ en hij had nooit tijd om zich te verdiepen in de laatste soorten ijs, dus loopt achter qua smaakjes,hoorntjes en…

Natuurlijk is het een beetje een gek verhaal over deze ijscomannen. Je ziet ze zelden of nooit tegelijk in dezelfde straat. Dat komt zo uit, of zal te maken hebben met vergunningen, maar het ijsverhaal is een leuke metafoor voor een verhaal dat wil uitleggen wat je kan doen om klanten voor jou te laten kiezen en bij je te houden.

Vier tips m.b.t. wat je kan doen om klanten voor jou te laten kiezen en bij je te houden:

1. Blijf authentiek, want dat onderscheidt je van de rest
Blijf jezelf, maak duidelijk wat jouw unieke kwaliteiten zijn. Vertel en deel je ervaringen en je verhaal. Waarom doe je wat je doet, wat wil je ermee bereiken, hoe kan je anderen daarmee helpen? Schrijf dit verhaal in een lange en een korte versie en gebruik dit in je communicatie en marketing. En het klinkt makkelijker dan het lijkt, je eigen verhaal schrijven is vaak het moeilijkste dat er is. Lukt het niet, schakel dan hulp in.

2. Vertel je eigen verhaal en deel interessante informatie
Wanneer je verhalen vertelt/deelt die samenkomen met de verlangens en verhalen van de luisteraars/lezers, dan kunnen die ook helpen om jou tot een succes te maken.  Als gevolg zullen die graag bij jouw bedrijf of merk willen horen. deel je eigen verhaal en je ’know how’ in artikelen, stuur ze naar de krant, schrijf een boek en publiceer op social media. Je hoeft natuurlijk niet alles tegelijk te doen, maar veel kanalen hebben een groot bereik. En een boek schrijven, dat doe je niet zomaar, maar berichten plaatsen op social media is al een stuk bereikbaarder. Doe dit op vast momenten, schenk er echt aandacht aan en laat het niet ondersneeuwen door de waan van de dag. maak een plan en volg dat. Lukt dit niet schakel dan hulp in voor planning en/of implementatie.

3. Vertaal jouw verhaal en je kernwaarden naar je bedrijfsidentiteit, of laat dat doen
Laat je huisstijl aan de hand van die uitgangspunten ontwerpen of pas je huisstijl door een restyling aan. Voer je huisstijl en uitstraling door in al je uitingen; drukwerk, website, interieur, Facebook, Linkedin, Twitter, je fiets, je auto, etc.En jij? Misschien eens een frisse blik op de garderobe, naar de kapper? Uiteindelijk gaat het erom dat je merk- of bedrijfsidentiteit (potentiële) klanten moet aanspreken en interesseren. Ze moeten ’bij jou willen horen’ en niet bij een concurrent.

4. Consistentie, voer je verhaal en uitstraling overal in door
Voer je verhaal en uitstraling overal consistent in door, dus ook in de ‘tone of voice’, hoe je mensen aanspreekt en aanschrijft. Je e-mail, je offertes, je facturen, op social media. Stel je berichten helder op en stuur offertes en facturen eventueel met een begeleidend schrijven, zodat er geen misverstanden kunnen ontstaan. Of neem ze mondeling samen door. Want stel je voor: Je bent goed bezig; je hebt een aantrekkelijke bedrijfsidentiteit, klanten komen naar je toe, het is druk. Maar aan het eind van de rit zit er bijvoorbeeld een fout in je facturen (of dat denkt de ontvanger of zo komen ze over). Dat geeft een onprettig gevoel bij de klant en dat wil je niet. Je wil dat hij/zij tevreden is en blijft en zijn/haar enthousiasme deelt en nieuwe klanten naar je doorstuurt.

Zorg er ook voor dat je personeel communiceert in de ’tone of voice’ van je bedrijf, besteed er aandacht aan, door ze in te werken of een leuke middag te organiseren waar je aandacht besteed aan  de uitstraling van je bedrijf en de medewerkers. Lukt het een medewerker niet om te communiceren op de manier die bij jouw bedrijf past, laat het dan aan een ander over of doe het zelf. Bewaak je merk, dat maak het sterk!

Ben je door dit artikel na gaan denken of je identiteit klopt met wat je voorspiegelt of wat je wil zijn/bieden?
Of weet je eigenlijk niet precies wat jouw (bedrijfs)verhaal is en wat je onderscheidend en sterk maakt? Of weet je dat wel, maar krijg je het niet op papier? Of lukt het je niet consistent met dezelfde ’tone of voice’ naar buiten te treden en een sterk merk op te bouwen? En misschien je hulp nodig met het kiezen van de juiste communicatiemiddelen om naar buiten te treden? Wil je er achter komen wat voor jouw bedrijf werkt, zodat potentiële klanten jou benaderen?

Geïnteresseerd in de mogelijkheden? Onze passie is sterke merken ontwikkelen en bedrijven laten groeien. Of het nu om een eenmanszaak of een groot mkb bedrijf gaat. Neem voor meer informatie vrijblijvend contact op.

Tekst: Karlijn Smeets – van Basten Batenburg, Acanthis Communicatie & Ondernemen met Passie!

Category: Blogs

Leave a Reply




If you want a picture to show with your comment, go get a Gravatar.