Wij gaan verder, waar anderen stoppen

| september 5, 2014 | Comments (0)

Bij ons is het momenteel lekker druk met iets nieuws…
Naast de magazines, het tv programma en het boek, hadden we al langer het idee om iedereen, die ooit aan deze uitgaven heeft meegewerkt en wil gaan meewerken, meer te bieden dan af een toe alleen een online contactmoment of update.

We willen iedereen in ons OMP netwerk verbinden en de mogelijkheid bieden om met elkaar in contact te kunnen treden en elkaar te inspireren en motiveren. Zowel online als in het echte leven.

Denk aan het uitwisselen van kennis, (samen) binnenhalen van opdrachten, elkaar zien tijdens lezingen en workshops, delen werkplekken, (samen) naar buiten treden met de ondernemersverhalen, beter gevonden worden op internet, gebruik maken van collectieve kortingen en nog veel meer.

Natuurlijk zijn er al meer platformen en netwerken, maar nergens voelt het zo als wij het voor ogen hebben. Een echt vraaggestuurd netwerk van én voor ondernemers/zp-ers.

Dus gaan we het zelf doen. Wij gaan verder, waar anderen stoppen.
Niet helemaal alleen, maar met een nieuwe partner; UnividualS. UnividualS staat voor dezelfde waarden als Ondernemen met Passie! en verzorgt onder meer het technische deel van het platform. Wij helpen UnividualS met onze know how op het gebied van ondernemerschap en kennis over zp-ers en zorgen voor de marketing.

De netwerksite is inmiddels live, maar er wordt nog hard gewerkt aan content en functionaliteiten. We zijn een organisatie voor en door zelfstandig professionals. Wil je een bijdrage leveren, bijvoorbeeld af en toe een stukje te schrijven op onze site, dan staan we hier zeker voor open.

Kennis maken met UnividualS
Ben je door dit verhaal nieuwsgierig geworden naar UnividualS? Kom dan naar de interactieve workshop ‘Koopsignalen herkenen’ op woensdagavond 17 september. Uiteraard wordt deze avond meer verteld over het netwerk en wordt er afgesloten met een borrel. Kijk voor meer informatie en aanmelden even op de website.

Je bent van harte welkom!

Read More

10 onmisbare eigenschappen voor ondernemers

| juni 30, 2014 | Comments (0)

1. In balans zijn
2. Durven experimenteren
3. Lef tonen!
4. Doorzetten
5. Netwerken
6. Leergierig zijn (en blijven)
7. Positief blijven
8. Proactief zijn
9. Samenwerken
10. Authentiek zijn en blijven

Door het maken van de gratis online test in het boek ‘Ondernemen met Passie’, ontdek je waar jouw kracht ligt om maximaal te ondernemen met passie!
Bestel het boek snel via: http://www.ondernemen-met-passie.nl/?page_id=1350

 

Read More

Het zakelijke talent van Mick Jagger

| juni 18, 2014 | Comments (0)

Op bijna 71-jarige leeftijd is Mick Jagger nog steeds zeer ‘alive and kicking’. Deze maand speelde The Rolling Stones tijdens Pinkpop als vanouds het complete fesitvalterrein plat. Zowel oude als vele jonge fans waren laaiend enthousiast over het optreden. Hoe krijgen ze dat toch voor elkaar? In het boek ‘Mick Jagger manager/ondernemer’ van managementjournalist Flip Vuijsje, wordt het succes van de Stones voor het belangrijkste deel toegeschreven aan het zakelijke talent van Mick Jagger. Voor de meeste fans een onbekende en onderbelichte kant van hem. Het boek beschrijft het ontstaan, de groei en het nog altijd voortdurende succes van de band. De slechte invloeden van de diverse bandmanagers komen uitgebreid aan bod. Als manager is Mick Jagger uiteindelijk de enige die de Stones als band én onderneming op de rails kan houden en tot een succes weet te maken, zelfs onder de meest onmogelijke omstandigheden. Het boek wordt afgesloten met een snelcursus ‘Mickonomics’: zeven lessen van ’s werelds grootste rockband. Een boeiend boek voor elke ondernemer.

Mick Jagger, manager/ondernemer. Auteur: Flip Vuijsje. Uitgever: Nieuw Amsterdam. Het boek is tweedehands te bestellen bij Bol.com. Nieuwste editie van dezelfde auteur: Mickonomics, € 19,95

 

Read More

Geslaagde eerste editie ZZP-Inspiratiekamer

| juni 17, 2014 | Comments (0)

De eerste bijeenkomst van de ZZP-Inspiratiekamer op maandag 2 juni mag zeker geslaagd worden genoemd. Zo’n vijftig professionals waren naar het hoofdkantoor van de Rabobank Hilversum gekomen om te netwerken en te brainstormen over een ondernemersbelemmering.

Deze eerste keer ging de discussie over de vraag van Richard Baron, voorzitter van winkeliersvereniging Hilversum-city: hoe kan de leegstand van het Hilversumse winkelgebied worden opgelost? De brainstorm leverde een stroom van nieuwe ideeën op, die door  de aanwezige wethouder Economische Zaken, Wimar Jaeger, en Richard Baron in dank werd afgenomen. Zij beloofden met de ideeën aan de slag te gaan. Een netwerkborrel sloot de eerste ZZP-Inspiratiekamer af. Dit initiatief van Rabobank Hilversum, Vecht en Plassen smaakt zeker naar meer. Het had echter voor de doelgroep creatieve professionals wel wat sprankelender gemogen. Een minder formele locatie zal al een stuk schelen. Ook de inbreng van belemmeringen waar ondernemers daadwerkelijk mee worstelen maakt de brainstorm interessanter. Daar kan een ondernemer écht mee geholpen worden. En daar mag gerust meer tijd voor worden ingeruimd. Wellicht dat daar in de volgende bijeenkomst meer aandacht aan kan worden besteed.

Rabobank

Rabobank Hilversum, Vecht en Plassen heeft de ZZP-inspiratiekamer opgericht: een gratis netwerkbijeenkomst waar professionals uit uiteenlopende vakgebieden elkaar verder helpen. De ZZP-inspiratiekamer wil ondernemerschap nieuwe dynamiek geven door kansen te laten zien. Kansen ontstaan door dingen anders te doen of door andere dingen te doen.

 

Read More

Ondernemen met Passie! en UnividualS bundelen krachten

| mei 20, 2014 | Comments (0)

Ondernemen met Passie! en UnividualS hebben besloten om de krachten te bundelen.

Naast de magazines, het tv programma en het boek, hadden we al langer het idee om iedereen, die ooit aan deze uitgaven heeft meegewerkt en gaat meewerken, meer te bieden dan af een toe alleen een contactmoment of update.

We willen iedereen in ons OMP netwerk verbinden en de mogelijkheid bieden om met elkaar in contact te kunnen treden en elkaar te inspireren en motiveren. Zowel online als in het echte leven. Denk aan het uitwisselen van kennis, (samen) binnenhalen van opdrachten, kennis opdoen en delen, samen nieuwe kansen en ideëen oppakken en uitwerken, elkaar zien tijdens lezingen en workshops, delen werkplekken, (samen) naar buiten treden met de ondernemersverhalen, beter gevonden worden op internet, en nog veel meer. Natuurlijk zijn er al meer platformen en netwerken, maar nergens voelt het zo als wij het voor ogen hebben. Een echt vraaggestuurd netwerk van én voor ondernemers/zp-ers.

Dus gaan we het zelf doen. Niet helemaal alleen, maar met veel partners. De eerste partner waar we mee gaan samenwerken aan het (online) platform is UnividualS.  UnividualS ondersteunt ons in eerste instantie in de brainstorm, met juridische zaken en het technisch deel van het platform. Wij helpen UnividualS met onze know how op het gebied van ondernemerschap en kennis over zp-ers en we leggen verbindingen en zorgen voor de marketing.

Meer informatie over wat dit UnividualS biedt, staat in een overzichtelijke tabel op de homepage van de UnividualS website.

Zoek je iets dat er niet bij staat, laat het dan weten via het contactformulier op de UnividualS website, want dan zoeken we of er meer animo voor is en dan probeert UnividualS dat samen met de leden voor elkaar te krijgen!

Read More

CROWDFUNDING, wat is het en wat levert het op?

| mei 20, 2014 | Comments (0)

Dat crowdfunding een alternatieve manier is om online de financiering voor je onderneming of project te realiseren is je misschien bekend, maar hoe doe je dit? Hoe werkt deze manier van financieren en hoe zorg je ervoor dat investeerders betrokken raken?

Marije Lutgendorf van Crowdlokaal vertelt in een interactieve multimediale presentatie van ongeveer een uur wat crowdfunding precies is en hoe het werkt.

• Welke soorten crowdfunding zijn er?
• Hoe werkt het?
• Wat je moet doen om een succesvolle crowdfundingcampagne te voeren?
• Waar moet je op letten als investeerder?
Ben je zelfstandig ondernemer of adviseur van ondernemers en loop je met deze vragen rond, of ben je spaarder en wil je investeren in crowdfundingprojecten? Kom dan naar deze lezing.

Donderdag 12 juni
Adres: Arendstraat 16, Hilversum
Inloop 16 uur
Interactieve lezing 16.30 – 17.30
Borrel 17.30 -…

De lezing is gratis voor MiX en UnividualS leden. Niet leden betalen 14,50 ex btw. Besluit je na deze lezing om lid te worden, dan worden de kosten van de lezing verrekend.

Aanmelden via: www.mixcreative.nl
Meer informatie en aanmelden via e-mail via:
karlijn@ondernemen-met-passie.nl

We stellen het natuurlijk zeer op prijs als je dit bericht deelt. Dank!

Read More

7 Manieren om meer te bereiken en minder te doen

| mei 6, 2014 | Comments (0)
Wanneer je besluit dat het tijd is om meer vrije tijd te hebben en succesvoller te zijn in wat je doet, denk dan aan deze tips.

1 . Zeg nee tegen bijna alles
Leer jezelf om nee te zeggen. Weiger verzoeken die te veel tijd kosten, tenzij ze je echt helpen je doel te bereiken.
2 . Realiseer je dat wat je niet doen, belangrijker is dan wat je doet
Focus je op de essentie. Je doet steeds minder totdat je naar het ‘karkas’ kijkt van wat je echt MOET doen. In plaats van je af te vragen wat je nog meer kunt doen, vraag je: “Waar kan ik mee stoppen zonder dat dingen helemaal uit elkaar te vallen ? “
3 . Plan een essentiële taak per dag, en doe het
Richt je erop om slechts een taak te doen die je in twee of drie uur af kan hebben en het ook gedaan te krijgen. Doe het aan het begin van de dag, als het echt niet anders kan bij uitzondering op een ander tijdstip.
4 . Elimineer de makkelijke dingen
De telefoon niet beantwoorden. De beller kan een bericht achterlaten als het belangrijk is. Controleer en  beantwoord e-mail slechts twee keer per dag, of check e-mails desnoods om de dag. Weiger om zakelijke bijeenkomsten te doen. Als iemand met je wil praten, kan hij je voor de lunch uitnodigen ergens in de buurt van jouw omgeving, dat scheelt ook weer reistijd.
5 . Laat sociale media niet je tijd opvreten
Sociale media zijn een aangename afleiding, maar laat het geen onderdeel uitmaken van je focus tijd.
6 . Vervang de ‘angst’ voor het missen van lol
We proberen om alles te doen, omdat we bang zijn voor het missen van ervaringen en mogelijkheden. Daag jezelf uit om dingen expres te missen. Maak ruimte voor iets spontanere en toevallige gebeurtenissen. het zal je verrassen hoe het missen van iets de weg vrij maakt de weg vrij voor iets beters.

7 . Wees kritisch over hoe je je tijd doorbrengt
Maak tijd vrij om te kijken hoe je met je tijd omgaat. Dit is het belangrijkste uur van je week, Net als rijke mensen meer tijd besteden aan nadenken over hun financiën, besteden zeer productieve mensen meer tijd aan nadenken over hoe ze hun tijd doorbrengen. Gebruik de informatie om systematisch minder van alles, behalve de essentie te doen.

Het is gemakkelijk om te denken dat je door minder te doen verslapt. Maar inspanning staat niet altijd gelijk aan resultaat. Je moet de discipline hebben om je op de juiste dingen te richten – de kernpunten – om meer succes te krijgen dan je je ooit voor mogelijk had gehouden.

En vergeet niet je passie te volgen! Dus het WAAROM van dat je doet wat je doet ;-)

Succes!

Read More

I love my job

| april 8, 2014 | Comments (0)

Ik hoef niet lang na te denken over het onderwerp voor mijn eerste blog voor de online accountant. ‘Ondernemen met passie’ is voor mij de levensader, een bron van energie en zorgt er voor dat ik een goed inkomen verdien. Want doe je iets met passie, dan wordt je er ook goed in. Zo makkelijk als het klinkt is het nu ook weer niet, maar er zit meer dan een kern van waarheid in. Mijn bedrijven en ik zijn er in ieder geval een goed voorbeeld van.

Wel moet ik even nadenken of het onderwerp wel geschikt is voor mijn eerste blog. ‘Ondernemen met passie’, doen waar je goed in bent en werken als accountant in een accountancyomgeving blijken namelijk in de praktijk ver uit elkaar te kunnen liggen. Een accountant ziet zich vaak niet in de eerste plaats als ondernemer, maar als leider (zowel vakmatig als hiërarchisch) van zijn accountantsorganisatie.
Jaren is dat goed gegaan, maar de huidige tijd vraagt een ander soort accountant en een andere structuur van zijn accountantsorganisatie. Dit komt door de veranderende klantenbehoefte en de verregaande automatisering.
Kortom een accountant moet zich meer opstellen als ondernemer. Daarom is het onderwerp ‘Ondernemen met Passie’ zeer zeker relevant voor ondernemers in de accountancy.

Ik leid de laatste tijd veel strategiesessies met partners van accountantskantoren. Ik laat de vennoten er (weer?) achter komen waar hun passie ligt en hoe ze hun kantoor zo kunnen organiseren, dat ze kunnen doen waar ze goed in zijn. Vaak zijn accountants zo geconditioneerd door hun vak, dat ze vergeten zijn waar hun passie ligt.
Wil je overleven in de snel veranderende accountancywereld, dan is de enige manier van voortbestaan ondernemen vanuit je passie en doen waar je goed in bent.

‘Practice what you preach’ zal misschien als reactie op het voorgaande naar boven komen. Dat is precies wat ik heb gedaan. Op verschillende momenten in mijn (werkzame) leven heb ik gekozen voor mijn passie en waar ik goed in ben. Meest recent, circa 6 maanden geleden, heb ik de leiding over mijn bedrijven, Friedeberg Consultancy en STEW training & kleinbedrijf, overgedragen aan een zeer kundige directeur en ben ik gestart met Joffi Adviespraktijk Accountants, dat zich op een vernieuwende manier richt op accountantskantoren. Op die manier doe ik weer recht aan mijn pioniers denkstijl. Ik onderneem dan ook (weer) met passie en doe waar ik goed in ben.

Nu is het de beurt aan u als accountant en/of vennoot van een accountantskantoor. De vraag die u zich als eerste moet stellen: ‘Onderneem ik met passie’?

Blog via: deonlineaccountant.com
Erik A. Friedeberg
Joffi-advies.nl

Read More

Ontmoet ons 17 mei tijdens de Rabobank Startersdag @ Nijenrode Business University

| februari 28, 2014 | Comments (0)

Ondernemen met Passie! is dit jaar één van de partners van de Startersdag Rabobank Hilversum-Vecht en Plassen. Kom 17 mei ook naar de Startersdag in Het Koetshuis van de Nijenrode Business University en ontmoet ons daar! Ook voor ondernemers en zzp’ers die al gestart zijn. Meer informatie vind je op de website van de Rabobank. Bekijk ter inspiratie het Rabobank videoverslag van een vorige editie:

Read More

Vier tips om klanten voor jou te laten kiezen

| januari 16, 2014 | Comments (0)

Weet je wat er vroeger gebeurde als de ijscoman langskwam? Dan renden alle kinderen uit de buurt er zo snel mogelijk naartoe. Ondertussen werden alle vriendjes die het niet gehoord hadden ook nog even snel geïnformeerd dat de ijscoman weer was. En die man maar druk ijsscheppen en lekker veel verkopen. :-)
Wat zou het toch mooi zijn als de uitstraling van jouw bedrijf of merk zo sterk was dat potentiële opdrachtgevers/klanten er gewoon bij willen horen. Dat ze zelf naar je toe komen! En dat ze niet alleen klant, maar ook fan en ambassadeur worden.

De ijscoman was de ondernemer die op dat moment, op die mooie zomerse dag voldeed aan de (opgeroepen/latente) behoefte. Bij regen was hij als slimme ondernemer natuurlijk in de snackbar blijven staan en had hij op dat moment meer koffie of patat verkocht.

Maar wat zou er gebeuren als er op zo’n mooie zomerse dag tegelijk in één straat op precies hetzelfde moment toevallig nog een andere ijscoman langs was gekomen?
Hoogstwaarschijnlijk had de al in de straat bekende ’Jan de ijscoman’ daar om te beginnen niet veel concurrentie van. De mensen kennen hem al, hij heeft lekker ijs en er staan rijen dik om zijn kar. Maar iemand die nog  nog nooit een ijsje heeft gehaald omdat hij bijvoorbeeld net in de straat is komen wonen staat te twijfelen, maar kiest toch voor de lange rij omdat zijn buurjongen roept hoe heerlijk het ijs is van deze superijscoman.

De andere nieuwe ijscoman kan dan hard toeteren of aan de bel trekken en zijn kar kan er heel mooi uitzien, veel klanten krijgt hij niet, in ieder geval niet op dat moment.

Hoe komt dat?
• Mensen zijn geneigd kuddegedrag te vertonen.Iedereen haalt bij Jan de Ijscoman, dus dan het is goed.
• Mensen gaan vaak voor de veilige keuze: Ik haal het bij Jan, want die ken ik al.
• Mensen willen graag betalen voor exclusiviteit en specialisatie. Als je alles wilt zijn voor iedereen, vindt niemand jou echt interessant.

Maar als het bij Jan iedere keer te druk is? En het lang duurt en als je aan de beurt bent en hij heeft weinig tijd voor je, staat te zweten, is niet vriendelijk en je krijgt niet wat je vraagt, want het ijs in jouw favoriete smaak is op…

Grote kans dat je dan toch maar een keer een ijsje bij de andere ijscoman gaat proberen, hij staat er toch. En dat bevalt eigenlijk heel goed, je bent snel aan de beurt, hij neemt de tijd voor je, vertelt aan iedereen een mooi verhaal over zijn italiaanse familie en vooral over zijn oma die het ijs zelf maakt. Het ijs is anders maar ook erg lekker, misschien wel lekkerder, of komt dat door de geheel andere ervaring? Kortom. Het is een veel plezierigere ervaring en geeft een fijner dan de ijsjes van Jan… En je vindt het geen probleem dat je misschien net ietsje meer moet betalen, want authentiek ijs met een verhaal en goede service zijn smaken heerlijk!

Jij hebt natuurlijk enthousiast aan al je vrienden verteld van het heerlijke ijs en de snelle service en de volgende keer gaan er een aantal van je vrienden ook mee naar de nieuwe ijscoman. Want op aanraden van jou zal het wel goed zijn denken ze…  Het wordt in de loop van de tijd wat rustiger bij Jan de Ijscoman en bij ‘die nieuwe’ steeds drukker. Jan staat opeens na 10 ijsjes niets te doen en de kar is niet meer leeg bij vertrek. Hij begint zich zorgen te maken, hoe krijgt hij zijn klanten terug?
Hij is niet meer de enige zoals vroeger, het vertrouwen is weg, zijn kar is niet zo mooi als die van ’die nieuwe’ en hij had nooit tijd om zich te verdiepen in de laatste soorten ijs, dus loopt achter qua smaakjes,hoorntjes en…

Natuurlijk is het een beetje een gek verhaal over deze ijscomannen. Je ziet ze zelden of nooit tegelijk in dezelfde straat. Dat komt zo uit, of zal te maken hebben met vergunningen, maar het ijsverhaal is een leuke metafoor voor een verhaal dat wil uitleggen wat je kan doen om klanten voor jou te laten kiezen en bij je te houden.

Vier tips m.b.t. wat je kan doen om klanten voor jou te laten kiezen en bij je te houden:

1. Blijf authentiek, want dat onderscheidt je van de rest
Blijf jezelf, maak duidelijk wat jouw unieke kwaliteiten zijn. Vertel en deel je ervaringen en je verhaal. Waarom doe je wat je doet, wat wil je ermee bereiken, hoe kan je anderen daarmee helpen? Schrijf dit verhaal in een lange en een korte versie en gebruik dit in je communicatie en marketing. En het klinkt makkelijker dan het lijkt, je eigen verhaal schrijven is vaak het moeilijkste dat er is. Lukt het niet, schakel dan hulp in.

2. Vertel je eigen verhaal en deel interessante informatie
Wanneer je verhalen vertelt/deelt die samenkomen met de verlangens en verhalen van de luisteraars/lezers, dan kunnen die ook helpen om jou tot een succes te maken.  Als gevolg zullen die graag bij jouw bedrijf of merk willen horen. deel je eigen verhaal en je ’know how’ in artikelen, stuur ze naar de krant, schrijf een boek en publiceer op social media. Je hoeft natuurlijk niet alles tegelijk te doen, maar veel kanalen hebben een groot bereik. En een boek schrijven, dat doe je niet zomaar, maar berichten plaatsen op social media is al een stuk bereikbaarder. Doe dit op vast momenten, schenk er echt aandacht aan en laat het niet ondersneeuwen door de waan van de dag. maak een plan en volg dat. Lukt dit niet schakel dan hulp in voor planning en/of implementatie.

3. Vertaal jouw verhaal en je kernwaarden naar je bedrijfsidentiteit, of laat dat doen
Laat je huisstijl aan de hand van die uitgangspunten ontwerpen of pas je huisstijl door een restyling aan. Voer je huisstijl en uitstraling door in al je uitingen; drukwerk, website, interieur, Facebook, Linkedin, Twitter, je fiets, je auto, etc.En jij? Misschien eens een frisse blik op de garderobe, naar de kapper? Uiteindelijk gaat het erom dat je merk- of bedrijfsidentiteit (potentiële) klanten moet aanspreken en interesseren. Ze moeten ’bij jou willen horen’ en niet bij een concurrent.

4. Consistentie, voer je verhaal en uitstraling overal in door
Voer je verhaal en uitstraling overal consistent in door, dus ook in de ‘tone of voice’, hoe je mensen aanspreekt en aanschrijft. Je e-mail, je offertes, je facturen, op social media. Stel je berichten helder op en stuur offertes en facturen eventueel met een begeleidend schrijven, zodat er geen misverstanden kunnen ontstaan. Of neem ze mondeling samen door. Want stel je voor: Je bent goed bezig; je hebt een aantrekkelijke bedrijfsidentiteit, klanten komen naar je toe, het is druk. Maar aan het eind van de rit zit er bijvoorbeeld een fout in je facturen (of dat denkt de ontvanger of zo komen ze over). Dat geeft een onprettig gevoel bij de klant en dat wil je niet. Je wil dat hij/zij tevreden is en blijft en zijn/haar enthousiasme deelt en nieuwe klanten naar je doorstuurt.

Zorg er ook voor dat je personeel communiceert in de ’tone of voice’ van je bedrijf, besteed er aandacht aan, door ze in te werken of een leuke middag te organiseren waar je aandacht besteed aan  de uitstraling van je bedrijf en de medewerkers. Lukt het een medewerker niet om te communiceren op de manier die bij jouw bedrijf past, laat het dan aan een ander over of doe het zelf. Bewaak je merk, dat maak het sterk!

Ben je door dit artikel na gaan denken of je identiteit klopt met wat je voorspiegelt of wat je wil zijn/bieden?
Of weet je eigenlijk niet precies wat jouw (bedrijfs)verhaal is en wat je onderscheidend en sterk maakt? Of weet je dat wel, maar krijg je het niet op papier? Of lukt het je niet consistent met dezelfde ’tone of voice’ naar buiten te treden en een sterk merk op te bouwen? En misschien je hulp nodig met het kiezen van de juiste communicatiemiddelen om naar buiten te treden? Wil je er achter komen wat voor jouw bedrijf werkt, zodat potentiële klanten jou benaderen?

Geïnteresseerd in de mogelijkheden? Onze passie is sterke merken ontwikkelen en bedrijven laten groeien. Of het nu om een eenmanszaak of een groot mkb bedrijf gaat. Neem voor meer informatie vrijblijvend contact op.

Tekst: Karlijn Smeets – van Basten Batenburg, Acanthis Communicatie & Ondernemen met Passie!

Read More